Søren Sandfeld Jakobsen


Udgivelser

Dansk og international sportsret

Moderne sportsret kan ikke blot anskues nationalt, men en international og global synsvinkel er nødvendig for den, der beskæftiger sig med dette retsområde. Regler fastsat af og afgørelser truffet af internationale sportsorganisationer samt kendelser fra den internationale voldgiftsdomstol, CAS, har global betydning. Hertil kommer EU-lovgivning og domme fra EU-Domstolen, som har haft og har vidtgående betydning for sporten i Danmark og resten af Europa. Det er således mange år siden, at en dansk idrætsjurist kunne nøjes med at have kendskab til national ret for at rådgive om sportsret.

Med 2. udgave af ”Dansk & international sportsret” er 1. udgaven fra 2014 blevet opdateret og revideret ligesom et nyt kapitel er tilføjet om ’Fodboldens retsforhold’.

Sport på internationalt niveau er ’Big Business’ og påvirker i stigende grad økonomiske, sociale og politiske forhold på tværs af landegrænser.  Bogen ”Dansk & international sportsret” behandler overvejende problemstillinger i tilknytning til professionel sport, som generelt betragtet er et erhverv, som omfattes af almindelige regler om erhvervsregulering, f.eks. konkurrenceretten, immaterialretten og medieretten.

Bogen er skrevet af syv forfattere, heri blandt de tre danske voldgiftsdommere ved den internationale voldgiftsret, CAS, i Lausanne i Schweiz.

 

Læs mere
Udgave 02, 2017 | 618 sider | ISBN 9788757438796

Pris

E-bog Papirbog
585,00 kr 650,00 kr
Medlemspris Medlemspris
468,00 kr 520,00 kr

Mediejura for journalister

og andre medarbejdere

Mediejura behandler de væsentligste mediejuridiske emner og spørgsmål. Den tilstræber ikke blot at behandle de konkrete regler, retsafgørelser mv., men også at give en forståelse for de grundlæggende juridiske principper og tankemønstre, der ligger bag reglerne i mediejura. En sådan forståelse er i stadig stigende grad nødvendig i det digitale informationssamfund med mange nye medier og medieplatforme, og med en stadig mere omfangsrig lovgivning, som kan være svær at finde rundt i, særligt for ikke-jurister.

Bogen er baseret på forfatternes omfangsrige værk medieretten, og henvender sig, i modsætning til denne, primært til journalister og kommunikationsfolk. Mediejura for Journalister er særlig møntet på journalistuddannelsen og andre relevante medie- og kommunikations-uddannelser på universiteter og professionshøjskoler.

 

Om forfatterne:

Søren Sandfeld Jakobsen, ph.d., cand.jur. et merc.jur., er professor ved Juridisk Institut, Aalborg Universitet, hvor han primært forsker i medie-og informationsret. Han har tidligere bl.a. arbejdet som advokat og som kontorchef i Erhvervsministeriet. Se Søren Sandfeld’s forfatterprofil.

Sten Schaumburg-Müller, dr.jur., ph.d., er professor ved Juridisk Institut, Syddansk Universitet, hvor han forsker og underviser i medie- og informationsret, menneskerettigheder og retsfilosofi. Han har tidligere bl.a. arbejdet som advokat. Se Sten Schaumburg-Müller’s forfatterprofil.



 

Udforsk flere bøger inden for IT- og medieret

Læs mere
Udgave 01, 2016 | 388 sider | ISBN 9788757437591

Pris

E-bog Papirbog
337,50 kr 375,00 kr
Medlemspris Medlemspris
270,00 kr 300,00 kr

Medieretten

”Medieretten” udgør den første samlede fremstilling af de retsregler, der regulerer medierne eller har særlig betydning for disse. I overensstemmelse med medieudviklingen omhandler fremstillingen ikke blot de traditionelle massemedier, dvs. aviser, tidsskrifter mv. og radio og fjernsyn, men også de nye digitale online-medier som fx netaviser, blogs, web-tv, sociale medier mv.

Målgruppen er primært advokater, dommere og jurister i medievirksomheder og relevante offentlige myndigheder, organisationer mv., der beskæftiger sig med medieretlige problemstillinger, og som har et naturligt behov for en samlet fremstilling herom.

Bogen indeholder følgende emner

  • Medierettens kilder
  • Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og medierne
  • Medierne og privatlivets fred
  • Æreskrænkelser
  • Den offentlige fred: blasfemi, forhånelser mv.
  • Medieansvar
  • God presseskik og genmæle
  • Journalisters rettigheder
  • Medier og persondata
  • Offentlighed
  • Radio- og tv-regulering
  • Regulering af film og spil
  • Ophavsret og medier
  • Medieejerskab, konkurrence og statsstøtte
  • Mediernes infrastruktur
Læs mere
Udgave 01, 2013 | 964 sider | ISBN 9788757420746

Pris

E-bog Papirbog
855,00 kr 950,00 kr
Medlemspris Medlemspris
684,00 kr 780,00 kr

E-Handelsret

"E-handelsret" giver en opdateret fremstilling af e-handelsretten. I forhold til tidligere udgaver af bogen, der særligt fokuserede på e-handelsdirektivet og e-handelsloven, er fokus i denne udgave bredere i lyset af, at udviklingen har vist, at andre retskilder spiller en mindst lige så stor rolle i forbindelse med e-handel. Et eksempel herpå er de immaterialretlige regler, navnlig ophavsretten, og et særskilt kapitel herom er nu indarbejdet i bogen. Bortset herfra er strukturen fra de tidligere udgaver fastholdt, således at bogen omhandler e-handelsrettens kilder, fri bevægelighed for e-handel i det indre marked, online markedsføring, elektroniske kontrakter, formidleransvar, persondatabeskyttelse og håndhævelse. Der er fortsat særligt fokus på de EU-retlige regler på området og samspillet mellem disse og dansk ret.

Læs mere
Udgave 03, 2011 | 488 sider | ISBN 9788757421187

Pris

E-bog Papirbog
256,50 kr 650,00 kr
Medlemspris Medlemspris
205,20 kr 520,00 kr