Jørgen Gulddahl Rasmussen


Udgivelser

Strategisk ledelse som meningsskabende processer

Strategisk ledelse i virksomheder er gennem årene blevet set som noget ophøjet, formfuldendt og præsentabelt for offentligheden, og på samme tid som noget besværligt, komplekst og til tider usammenhængende. Denne bog søger at lægge sig op ad det sidste syn ved at følge den strategiske ledelse, der er foregået i fire almindelige danske virksomheder, som sælger kvalitetsprodukter på et stadigt stigende antal markeder, har outsourcet og lægger stor vægt på design og udvikling. Disse virksomheder og deres ledelser er blevet fulgt i perioden fra 2009 til 2011, hvor krisen har raset med stor styrke.

Med hovedvægten på strategisk ledelse som noget komplekst, sætter bogen fokus på ledernes hverdag, deres handlinger, kommunikation, overvejelser og beslutninger. Det er gjort ved at inddrage de fire virksomheders administrerende direktører direkte i forskningsarbejdet gennem løbende samtaler mellem dem og forskerne og lejlighedsvist mellem dem indbyrdes. Det betyder, at bogens undersøgelse i høj grad koncentrerer sig om, hvordan strategisk betydning og mening tillægges de processer og fænomener, direktørerne og deres underordnede ledere observerer og arbejder med. Bogen giver på den måde et bidrag til gennem praksis at forstå strategisk ledelse.

Læs mere
Udgave 01, 2013 | 236 sider | ISBN 9788757429145

Pris

Papirbog
350,00 kr
Medlemspris
280,00 kr

Ledelse i moderne organisationer

Denne bog forstår ledelse som noget, der opstår ud af situationen – også i de tilfælde, hvor man som leder søger at planlægge sine handlinger. Bogen træder derfor væk fra opfattelsen af, at ledelse kan bedrives ud fra veletablerede recepter. Vi kan lære meget af teorier og modeller, og meget kan planlægges og forudsiges, men vejen skal findes, mens man bevæger sig.

Første halvdel beretter om centrale begivenheder i fem små og mellemstore virksomheder, der mødte forskellige former for krise, fandt vej ud af krisen og brugte erfaringerne til at opnå ny styrke. Temaerne i disse historier er globalisering, nye konkurrencevilkår, fornyelse af virksomhedens identitet og relationel ledelseskommunikation. Bogens anden halvdel behandler forskellige aspekter af innovation, der er den centrale ledelsesmæssige udfordring i den nuværende fase af globaliseringen. Her handler det om, hvad man som leder kan lære inden for ledelse af organisatorisk kreativitet, organisatorisk innovation, innovationsledelse og åbne innovationsprocesser.

Bogen henvender sig til ledere, der vil udvide deres teoretiske forståelse af egen praksis; til forskere, der interesser sig for forskellige dimensioner af ledelse; og til studerende på universitets- og masteruddannelser, der vil fordybe sig i forskellige tilgange til ledelse.

Læs mere
Udgave 01, 2013 | 170 sider | ISBN 9788757430851

Pris

Papirbog
245,00 kr
Medlemspris
196,00 kr